2012-07: Buren

Woerden, 13 juni 2012

Wanneer het aankomt op de beveiliging van het woonhuis tijdens een vakantie, blijkt bijna de helft van Nederland op de buren te rekenen. Dat wijst een representatief onderzoek uit van de Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven (VEB), de grootste brancheorganisatie binnen de beveiligingssector. Bijna 45 procent vertrouwt erop dat de buren een oogje in het zeil houden, zo komt uit het onderzoek van marktonderzoeksbureau IBT naar voren.

Dagelijks wordt er bij 175 huishoudens ingebroken. Tijdens de vakantieperiode, traditioneel het jachtseizoen voor inbrekers, neemt dit met een vijfde toe. De VEB liet daarom onderzoeken of en hoe Nederlanders hun huis beveiligen tijdens de vakantie. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de ondervraagden vreest voor inbraak. Toch treft niet iedereen maatregelen om dat te voorkomen. Zo doet bijvoorbeeld bijna 20 procent helemaal niets om een mogelijke inbraak te voorkomen wanneer ze op vakantie gaan. Slechts een kwart van de ondervraagden heeft extra voorzorgsmaatregelen getroffen zoals bijvoorbeeld bouwkundige beveiliging of de aanleg van een alarmsysteem. Dit zijn echter nog steeds de enige werkelijk afdoende wapens tegen inbraak.

Voorzitter Paul van der Velde van de VEB is niet verbaasd over de uitkomst van het onderzoek. "Dit soort geluiden horen we al decennia lang. Maar een goed beveiligd huis blijft altijd beter dan een goede buur. Want ook die gaat normaal gesproken 's nachts naar bed en is niet altijd aanwezig. Zorg daarom voor degelijk hang- en sluitwerk liefst in combinatie met een goede alarminstallatie en adequate alarmopvolging van een door de VEB erkend beveiligingsbedrijf. Op onze website www.veb.nl staat een overzicht van deze bedrijven."

Al is volgens Van der Velde met enkele simpele handelingen al veel leed te voorkomen. Zo wijst hij erop dat veel mensen bijvoorbeeld vergeten hun reservesleutel onder de mat of uit de bloempot te halen. "Of ze laten kostbare spullen in het zicht liggen. Hou tijdens de vakantie de gordijnen of zonwering gewoon open en vraag iemand om regelmatig de post van de mat te halen. Zorg ervoor dat de woning een zoveel mogelijk bewoonde indruk maakt. Daarnaast melden veel mensen op sociale media als Facebook, Twitter en Hyves dat ze op vakantie gaan. Doe dit niet, want ook daar leest het dievengilde steeds vaker mee", besluit de VEB-voorzitter.

De Vereniging Europese Beveiligingsbedrijven (VEB) is met ruim vijfhonderd leden de grootste brancheorganisatie binnen de Nederlandse beveiligingssector. De missie van de VEB is veiligheid in Nederland optimaal te waarborgen. De beste beveiligingsmaatregelen realiseren de bij de VEB aangesloten bedrijven door de te nemen maatregelen duidelijk op elkaar af te stemmen. Bij de VEB zijn onder andere beveiligingsinstallateurs, objectbeveiligers, persoonsbeveiligers en particuliere alarmcentrales aangesloten. Deze betrouwbare en gecertificeerde beveiligingsbedrijven zorgen er samen voor dat veiligheid optimaal gerealiseerd wordt.